Spirituális művészet és hibriditás - Kevert diskurzus a művészettörténetben

  • Váraljai Anna SZTE-BTK, Filozófia Tanszék

Abstract

Paul Ricoeur Freud interpretációjában a freudi diskurzust kevert diskurzusként fogja fel. Ez a laikus és tudományos elemeket ötvöző diskurzus-forma csak egy fénysugár a századelő emberi tapasztalásra irányuló projektjei között. A megismerési módozatok zavarba ejtő keveredésének vizuális, verbális alkotásokban való manifesztálódása olyan izgalmas, hibrid jelenségeket eredményezett, melyek érdemessé teszik a további vizsgálódásra. A kevert diskurzus fogalmának a szellemtörténeti kutatások során és a művészettörténészi praxisban való alkalmazhatósága új kontextusba helyezi a századelő írott és képi forrásainak egy szegmensét. Tanulmányom célja egyfajta módszertani kísérlet, mely a kevert diskurzus jellegzetességeit hordozó műalkotások bizonyos csoportjának kanonizációját kíséreli meg annak felismerésén keresztül, hogy ezen műalkotások „hibrid jelenségként” a legerősebben megolvashatóak, és jellegzetes sajátosságaikat is ezen felismerés tükrében őrzik meg leginkább.


Author Biography

Váraljai Anna, SZTE-BTK, Filozófia Tanszék
Szeged
Published
2016-09-14
How to Cite
Anna, V. (2016, September 14). Spirituális művészet és hibriditás - Kevert diskurzus a művészettörténetben. Különbség, 17(1). Retrieved from http://www.kulonbsegfolyoirat.hu/index.php/kulonbseg/article/view/215
Section
Művészet és praxis